zegel
Liturgisch bloemschikken

Einde kerkelijk jaar 2018

"Tijd heelt geen wonden.
Tijd leert je leven
met verdriet en wachten,
zeer geduldig,
tot je weer schoonheid ziet
en tot de tederste herinneringen
zo diep vertakt zijn in je ziel,
dat die zere plekken
kunnen overgroeien."

(Kris Gelaude)

 

Pinksteren  

Rood is de liturgische kleur, erin oranje als tongen van vuur en de wind wordt gesymboliseerd door de grassen.

 

 

 

Pasen  -  Het zal je maar gebeuren

web Pasen 2018  web pasen 2018

Goede Vrijdag. -  Zie, de mens!

Aanvang van de dienst, alleen het houten kruis, met een lege vaas en kaarsjes in de vorm van een kruis.

web goede vrijdag 2018

Tegen het einde van de dienst spraken 7 gemeenteleden een korte voorbede uit en plaatsten een rode roos in de vaas bij het kruis. Dit staan voor de zeven kruiswonden van Jezus. Kort daarvoor was er gelegenheid een kaarsje aan te steken voor een ieder die dat wilde.

web goede vrijdag 2018.2

 

Witte Donderdag -  Liefde tot het uiterste

DSCN5117 site

 

Avondmaal om te gedenken
Een kan water, een schaal
Jezus waste de voeten van zijn leerlingen.
in Liefde tot het uiterste.

12 leerlingen rondom de schaal
samen met Jezus, hier de witte roos
Een karaf met wijn, het bloed van Jezus
in Liefde tot het uiterste

Gebroken brood, 
lichaam van Gods zoon.
Wij gaan straks aan
vanwege Zijn Liefde tot het uiterste

 

 

Einde kerkelijk jaar 26 november 2017

 DSCN4725

DSCN4727 1

einde kerk.jaar 2017

DSCN4722

 

Dankdag voor Gewas en Arbeid   5 november 2017

 

 

Overvloed,
keuzes genoeg,
wij hebben zoveel
om voor te danken.

 

Overvloed,
op veel andere plekken
in de wereld onbekend,
door het klimaat of armoede.

Overvloed,
Laten wij vooral dankbaar zijn
maar niet vergeten dat er mensen
zijn die honger lijden.

God danken voor onze gewassen,
maar ook God vragen anderen dit te geven,
zodat zij op hun beurt
 ook kunnen danken voor de oogst.

2017 1

2017 2

 

Schikking tijdens de drie dagen Kunst in de Kerk - thema "Kunst om stil van te worden".

DSCN4609

Kunst, om stil van te worden.

Een wirwar van kleuren,
lijnenspel,
informatie,
explosie van indrukken.

Stap van het chaotische
dat ontstond, eventjes over 
een drempel naar de rust.
Stil worden in je hoofd.

Daarna weer op weg
naar de kleuren,
het lijnenspel,
de informatie.
Wel was je even stil.

 

 

Rechts het chaotische, de druivenstokken vormen de drempel, het mos de zachte overgang naar de rust(stilte) die wordt gesymboliseerd door de witte bloemen (waaronder de Lisianthus, die symbool staat voor dankbaarheid)  met daarbij het zachte licht van de kaars.

 

De duif aan de kansel verwijst naar de Geest van God.

In het scheppingsverhaal staat dat "de geest Gods zweefde over de wateren" en in het evangelie van Marcus staat dat na zijn doop door Johannes "de geest op Jezus neerdaalde in de gedaante van een duif".

DSCN4053 

De schikking op de tafel

Zeven leeuwenbekjes en grassen vormen het hoofdmotief. In het getal zeven komen hemel en aarde samen.

De hemel gesymboliseerd door het getal drie (de Vader, de Zoon en de Heilige Geest en de aarde door het getal vier(de vier windstreken).

Wie bezield wordt, komt in beweging om vrucht te dragen en de wereld een beetje beter achte te laten. Het bewogen worden door de adem van de Geest wordt gesymboliseerd door de grassen.

DSCN4074web

 

 

 

 

 

De witte rozen symboliseren de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. De lila roos staat voor Dennis, daarbij de paarse bloemen voor Laura en de kinderen. De druiventrosjes zijn erin verwerkt als symbool voor de belijdenis.

Het witte gipskruid staat voor de gemeenteleden om hen heen, klimop als eeuwig blijvende trouw van God en het blauwe doek is het water.

belijdenis en doop 11

belijdenis en doop 9

 

 

 

 

Pasen 2017


Een gaffelkruis van snoeihout aan de kansel. Na het snoeien krijgt de natuur weer ruimte en licht om opnieuw te ontplooien. Aan één kant is klimop verwerkt. Klimop dat symbool staat voor trouw; het blijft altijd groen en hecht zich.
In het gaffelkruis gipskruid, van onder uit geel en uitlopend naar het wit bovenin.

De Paaskaars kreeg hetzelfde gipskruid en klimop,maar hierin is buxus verwerkt.

c. Pasen

 

De koster plaatste op Paasmorgen de nieuwe, brandende Paaskaars.

Pasen 2017web 

 

 

 

Dit jaar weer de Jacobsladder als basis van de schikking genomen

 

orchideeën symboliseren de mensen die ons verlaten hebben,

witte bloemen bovenin als trompetten ter verwelkoming.

web combi einde kerk.jaar

 

 

 

 

 

Doopdienst Alicia

De witte rozen staan voor de Vader, de Zoon en de Heilige Geest
een zachtroze roos (met roze gipskruid voor de speelsheid) voor de dopeling
twee bijzondere anjers voor de doopouders
wit gipskruid voor de gemeenteleden die hen omringen
een blauwe voile symboliseert het water
twee vingerplantbladen symboliseren de handen van God en tenslotte
klimop dat staat voor Gods trouw (hecht zich en is altijd groen)

doopdienst maart 2017 18

 

 

Doopdienst Jort

de rozen staan voor de Vader, de Zoon en de Heilige Geest
de blauwe hortensia voor de dopeling
drie gerberas - 2 witte voor de ouders en de roze voor zijn zusje
gipskruid staat voor de gemeenteleden die om hen heen staan
de winterjasmijn voor sprankelend water

Doopdienst Jort Schomakers 22

 

 

23 oktober 2016

 

 

 

Agenda



Kerkdiensten

Zondag 5 mei

10.00 uur
Voorganger: mevr. H. Veldhuis
uit Vriezenveen

 

Zondag 12 mei

10.00 uur
Voorganger: Mevr. R. de Vries-Smelt
uit Wierden

 

Zondag 19 mei

10.00 uur
op 't Stift te Weerselo

Gezamelijke dienst van de
5 gemeentes van de 
Kleine Ring

 

Zondag 26 mei

10.00 uur
Voorganger: Ds. R. Visser
uit Uelsen

 

Donderdag 30 mei 

Hemelvaartsdag

Een gezamenlijk dienst hier 
in deze kerk.

10.00 uur
Voorgangers: Ds. Annerie Snier
en Ds. Erna Lensink uit
Denekamp